Selasa, Disember 19, 2006

NGABISKAN CUTI TAHUN

Catatan Ejen Rem : Satu Perjalanan Abadi...
14.12.2006
Masa sibuk-sibuk kat pejabat teringat pulak cuti ganti sukan vateran aritu yang tak ambil lagi apa lagi beduk 2 hari jumaat n isnin. Adik pulak datang rumah dari Sabah baru lepas SPM. Sampai jer dengan bas senja khamis tu terus bawak dia pi makan di D Polo Restoran.. ada lagilah warga Ipoh yang tengah berjogging, Ejen Chor pulak melaporkan beliau nak ke Perlis isnin nie kerana bincang modul rekreasi.. maklumlah orang kuat persatuan.
16.12.2006
Sabtu pagi ejen selepas megepos adik iparke Pengkalan Hulu... rumah mak sedara (anaknya akad nikah pagi isnin dengan orang Perlis). Langkahan diteruskan ke Pantai Remis... sampai2 mak mertua ajak makan kenduri... petang pulak balik ke sungai wangi sebab road tax mati esok.
Petang tu jumpa ejen Lan yang sedang mengexjes projek di Archery Camp. Beliau sedang 'mengdeal' dengan Perbadanan Perpustakaan Negeri Perak untuk satu program khas seperti PLKN jugak tapi objektifnya untuk menggalakkan belia / remaja minat membaca. Ejen Lan kata selepas program PJKN aritu ejen Zahari dan ejen Nizam diam membisu mungkin sedang mencari projek jugak. Cadang nak ajak Mr Budi bincang sama kebetulan beliau ada di Kampung Selabak Teluk Intan kerana merasmikan majlis penutup Program Desa Wawasan IPTA. Last beliau terpaksa lari balik ke Giant Ipoh kerana pekerjanya mintak cuti emergency pulak. Teringat pulak jemputan buat pameran Mr Fahmi Penasihat IT DAAT di Kampung Gajah tapi dah bercuti terpaksa dilupakan...
18.12.2006
Isnin pagi masih cuti, pagi-pagi lari ke Bank mintak geran kereta lepas tu lari ke JPJ Manjung buat road tax. Lepas makan tengahari terus shoot balik Ipoh. Sampai di Ipoh Mr Budi ngajak ke Taiping jumpa Penasihat Kewangan DAAT Mr Wan Cik, rupanya beliau ada appoitment dengan kak Liza kakak Wan Cik yang baru balik dari Sabah untuk menjadi ejen mutiara Sabah. Cantik! dan terbanglah RM 350.00 malam itu sebagai deposit...
Selepas perbincangan yang disulam dengan Teh 'O' dan bahulu, kami n family masing-masing terus lajak ke Bukit Merah Lake Town Resort kerana Mr Budi ada baucer penginapan percuma. Kami tidur di Culture Zone malam tu dan esok pasti cuti akan diambil lagi.
19.12.2006
Pagi-pagi bangun terus lari ke Pekan Gunung Semanggol mencari roti canai untuk keluarga yang lapar kerana roti canai di Bukit Merak taklah mahal sangat cuma RM 3.00 sekeping sahaja!!!. Dalam pembelian itu, Mr Budi telah berjumpa dengan member lamanya tapi agak vateran jugak seorang kaki penganjur expo yang terkemuka jugak.. maka berbincanglah di tepi jalanraya tentang projek khas 2007, tapi projek rahsia dulu sebab baru nak deal. Walaumanabagai pun semua ejen DAAT takkan dilupakan bila projek ini berjalan nanti. Oh lupa pulak nama timangan brader tadi ialah Lie Spekok!!
Selepas Check Out ejen pengurusan kanan DAAT pusing-pusing ke Taman Tema Bukit Merah, tengok orang, tengok tasik, tengok chalet, tengok Ikan Arowana, cadang nak pi naik bot ke Pulau Orang Utan tapi sebab sekepala RM 15.00 niat terpaksa dilupakan. Teringat pulak Abang Sarjan Retired Mail Jurulatih PKSN Mr Budi di Telaga Nenas Tahun 2002 dulu, dia bekerja di sini sebagai Jurulatih Outdoor tapi bila ditanya kengkawannya rupaya dia off pulak hari nie. Dalam perjalanan itu, terjumpalah pulak opis SNR Adventure di Taman Tema tersebut. Mungkin DAAT boleh mencontohi mereka nanti.
Masa tengahari nganjak ke petang perut pulak lapar Mr Budi ngajak berhenti makan di kedai makan luar maklumlah kat dalam tu jenuh nak membayarnya. Terus tiba-tiba teringat Penasihat Kewangan DAAT Mr Wan Cik ada kat Tasik Raban apa lagi lepas menjamu selera terus shoot melalui jalan Selama-Redang Panjang-Kampung Masjid-Kampung Sumpitan-Lenggong. Di pertengahan jalan teringat pulak Air Terjun Air Ibol berentilah pulak mandi!! Mr Budi pulak telah berkenan dengan rumah rehat peninggalan seorang jutawan di situ.. memang menarik untuk projek DAAT katanya, dalam penyiasatan kami telah berjumpa dengan penjaga rumah tersebut Pak Lias di Kampung Sumpitan. Mungkin jadi? Tunggu masa yang akan menentukan.
Hari dah hampir senja, perut lapar balik, apa lagi singgah di Tasik Raban pekena ABC dengan Mee Rebus, Mr Budi order Laksa! Pandangan yang mengasyikkan di Tasik Raban petang itu. Mr Wan Cik pulak telah balik ke Taiping kerana urusan kayaknya, maka melepas peluang nak jumpa dia petang itu.
Dalam perjalanan balik, Mr Budi telah mengantuk benar dan sebagai second pilot aku telah mengambil alih stering dengan kelajuan yang sederhana menuju Ipoh Bandaraya Bourgenvilla!!!
Begitulah percutian ejen-ejen DAAT sambil bercuti sambil cari projek!!!