Selasa, Januari 24, 2017

URUSETIA MAKAN DULU

Dalam apa jugak program dan aktiviti yang dilaksanakan sama ada bajet ciput atau melimpah ruah makan adalah part paling penting dalam perbincangan dan mesyuarat. AJK makan akan dilantik dan disoal siasat menunya, bilangan tempahan, cara hidangan untuk peserta dan paling penting untuk VIP dan 1001 persoalan lagi.

Buat program tanpa makan umpama satu benda yang pincang buat kita warga Malaysia sama ada dalam agensi kerajaan sebesar-besar program di peringkat antarabangsa atau pun anjuran Persatuan Sepak Raga Peringkat Kampung. Kalau di utara jika anda nak buat sepak raga tuju tanpa pertandingan di panggil 'Kenduri Sepak Raga". Orang Kedah/Perlis/Penang/Utara Perak tahu istilah ini.

Salahkan makan ? tidak ! makan adalah benda wajib bagi persaiapan jika anda menjadi Pengarah projek. Jika kursus lagi sakan kena siapkan 6 kali makan, dari sarapan hingga supper, kalu tak nanti peserta memberontak, nanti dia update di laman sosial tak cukup makan, kan naya !

Persoalannya sekarang sebagai urusetia adakah kita kena makan dulu atau biarkan tetamu/peserta saja yang makan dulu ?. Penulis mempunyai kisah yang panjang tentang persoalan ini cuma kali ni nak kisahkan cerita lama ketika menjadi aktif dengan Rakan Masjid lagi. Sebagai setiausaha Biro Belia.

Setiap tahun Pejabat Belia dan Sukan mesti bagi kami Progam Rakan Muda Bertadarus, jadi group kami lebih kurang dalam 20 orang akan bertadarus setiap hari selepas asar di Masjid kampung kami.

Akhir Ramadhan pihak Jabatan Belia dan Sukan Negeri akan buat Majlis Khatam Quran tahun tu di Masjid Rizzuaniyah di Kuala KAngsar yang jadi tuan rumah, tahun tu pula penulis menajdi pembaca mewakili daerah ketika masjlis khatam Al Quran. Selepas selesai majlis khatam kami semua bergerak ke balai lintang masjid untuk majlis berbuka puasa. Rupaya di masjid itu sedia jamuan untuk berbuka saja, sanasi akan dimakan selepas solat maghrib, jadi setelah selesai berbuka dengan sangat ala kadar kami pun pergilah solat maghrib.

Rupanya tak semua jemaah yang buat begitu, rupaya ada juga yang terus berbuka terus nasi, waktu yang lain sedang solat jadi nak jadi cerita memang jamuan yang disediakan habis terus, kami pun start van yang dibagi pinjam Pengerusi Masjid balik. Jaraknya agak jauh jugaklah hampir 80km sehala. Sepanjang perjalanan memang tak ada kedai yang buka, yelah bulan ramadhankan... aduss memang pedih perut dibuatnya.

Kisah tu lama dah, dah jadi kenangan, nak salahkan penganjur atau kita yang terlebih betul. 
Program Rakan Muda Bertadarus ni masih ada dilaksanakan oleh Kementerian Belia dan Sukan melalui Bahagian Rakan Muda sehingga sekarang, banyak kali juga tak dapat makan apabila diserbu. Ada masa program kita tak boleh dikawal jumlah kehadiran tapi dibulan puasa mana boleh urusetia makan dulu kan... hahaaa. Jadi sebaiknya AJK makan minta Urusetia makan dulu atau simpan sedikitlah... 

















Rakan penulis yang tak akan makan menu program