Khamis, Januari 17, 2008

NGIDUP API

Nak berkhemah memang mewajibkan diri sendiri dan team kita tu masak sendiri dengan resepi yang tak macam kedai mamak... kot ada yang bosan dah tidur dalam rumah dengan beralaskan dua bantal busuk dan satu bantal beruang besar di antara ke dua kaki diperturunkan tips nak ngidup api di dalam hutan.


1. Pastikan umpang api yg betul.( kalo gunakan daun, gunakan daun yg jenis terbakar dan bukan yg jenis berbara! )


2. Susunan kayu api yg sesuai, selalunya susunan jenis kon yg digunakan. Cara susunan adalah dengan meletakkan umpan dibawah sekali, dan di susun pula dengan ranting2, pastu yg besar sikit, besar lagi sikit, teori dia adalah, umpan bakar ranting, ranting bakar ranting yg besar sikit, ranting yg besar sikit bakar ranting yg lagi besar, ranting yg lagi besar, bakar dahan yg paling kecik, dahan yg paling kecik bukan dahan sederhana besar


3. susunan juga mestilah tidak menghalang laluan angin, kerana susunan kayu api yg padat, membuatkan oksigen kurang. susunan yg tidak mula dari kecil ke besar pula menyukarkan umpan membakar kayu2. bila dah ready, barulah nyalakan umpan dengan sebatang mancis.. pastikan arah angin dahulu, supaya angin tak memadamkan api mancis.


P/S : Kalau tak boleh hidup api tuu jugak sebelum masuk berkhemah singgah dahulu di kedai mamak yang berhampiran dan tapau sebungkus nasi beriani, dua ketul ayam goreng, sedikit kuah kurma ayam, sotong goreng dan sayur jelatah tambah kicap buat perisa tambahan... jangan lupa sirap limau untuk membasahkan tekak.