Khamis, Januari 03, 2008

BUKAK SEKOLAH

Hari ini adalah hari pertama sekolah sesi baru bermula, semuanya serba serbi baru, baju baru kasut baru, seluar/kain baru dan ada yang bertukar di sekolah yang baru, rumah teman berdekatan dengan sebuah sekolah rendah kebangsaan yang besar jugak di daerah ini, pagi ini penuh kereta dari dalam kawasan sekolah sampai ke luar. Ibubapa yang menghantar anak yang ke sekolah hari pertama barangkali... atau yang mungkin baru berpindah, tahun dua ke atas mungkin dah biasa... dan tahun enam tahun ini ada pepeperiksaan UPSR... penuh azam gamaknya murid-murid nie... Tapi anak teman lambat lagi bersekolah 2013 baru tahun satu, itupun Uminya telefon tadi dah ambil Dina balik sekolah ker... hehehe mengigau apa, tapi pagi tadi memang masa temah bersiap nak pergi kerja teman suruh anak teman siap sama nak pegi sekolah... hehehe.


Agen DAAT ramai yang sibuk hari nie kecuali teman, Agen Lan & Mr Penasihat Kewangan yang masih membujang... Agen Nizam paling sibuk rasanya... kelmarin hari orentasi anak bongsunya, semalam hantar anak sulung balik ke asrama, hari ini semua anak-anak bersekolah pulak. Agen Chor dua orang jer anaknya yang bersekolah dah penuh pengalaman sebab bukan di Tahun satu. Agen Zahari nampaknya sudah boleh bertenang anak-anak semua di IPT sekarang. Mr Penasihat IT ada pengalaman baru, anaknya dah bersekolah mulai hari ini... Dania namanya bijak masa tadika dan teman tahu mulutnya memang ramah dan menampakkan ciri seorang pemimpin dan teman tak terkezut kalu dia dilantik jadi ketua kelas hari ini. Mr CEO macam biasa dua orang nak mula bersekolah hari ini, bagaimanana lah lagak Si Aiman mula bersekolah hari ini, kakaknya Anis dah di tahun Dua dan orangnya memang ramah tamah tetapi dah bertukar slang Utara... kalau sampai tahun enam mahu pekat lidahnya nanti hilanglah slang Ipoh malinya tuuu...





Ohyaa... selepas merayau-rayau dalam ruang cyber nie terjumpalah beberapa tips bagi yang mempunyai anak yang bersekolah hari pertama hari ini


* Berikan kesan positif tentang sekolah. Ceritakan pada mereka tentang kenangan-kenangan indah yang Anda rasakan ketika bersekolah. Ajaklah si kecil main sekolah-sekolahan, Anda boleh berperanan sebagai guru yang baik dan menyenangkan.

* Dorong si kecil untuk siapkan diri sendiri perlahan-lahan, ajar si kecil untuk melakukan sesuatu sendiri, mulailah dengan hal-hal seperti mencuci tangan sendiri, mengancingkan baju atau mengikat tali kasutnya.

* Biasakan dengan sekolah beberapa hari sebelum masuk sekolah atau tadikanya, ajak si kecil mengunjungi sekolahnya dan masuk ke ruang kelasnya. Beri tahu siapa nama guru yang akan mengajarnya, jika memungkinkan Anda boleh menceritakan sedikit tentang mereka.

* Bangunlah lebih awal dari biasa, Saat hari pertama, bangunlah lebih awal. sehingga Anda tidak terburu-buru mempersiapkan perlengkapan sekolahnya, memakaikan pakaian seragam dan mengantarnya ke sekolah.

* Cuti satu hari, Jika memungkinkan mintalah cuti pada alasan pada hari pertama si kecil masuk sekolah, meski Anda tidak harus menunggunya seharian di kelas, tapi Anda boleh berjaga-jaga jika reaksi si kecil di luar dugaan. Jika Anda tidak boleh meninggalkan pejabat, pastikan ada anggota keluarga lain yang akan menunggu dan menjemputnya pulang dari sekolah.

* Dengarkan ceritanya. Pulang dari sekolah, ajak si kecil membicarakan hari pertamanya. Tetapi jangan heran jika ia tidak bercerita, boleh jadi ia merasa letih.

* Bantu ia belajar, Tanyakan kesulitan-kesulitan yang ia hadapi pada hari-hari sekolahnya. Bantulah ia mengerjakan tugas-tugas dari sekolah. Jangan lupa untuk memberinya kesempatan untuk bermain dan melakukan aktiviti yang menyenangkan di luar waktu mengerjakan tugas sekolahnya. Dengan bermain, anak-anak akan mendapatkan kesimbangan antara pertumbuhan fizikal, mental dan emosinya.