Rabu, Februari 03, 2010

DAAT @ Strategi

Ada seperkara yang menarik nak aku katakan pada beberapa minggu kebelakangan ini... aku mulakan tahun ini dengan 'membuka topeng' sejak berpindah di sini.. itu pun kerana jiran tetangga yang merupakan Presiden tempat aku tinggal buat kenduri doa selamat... sebabnya ada tiga katanya... masuk rumah baru, naik pangkat dan buat akikah anak sekali... aku yang sebelum ini hanya menjadi ahli taman yang agak 'kurang mesra' akhirnya terpaksa membuka topeng dengan menolong apa yang patut... dari menyiang daging kambing biri-biri, memasak dan sehinggalah memasang khemah... dan bercampurlah dengan jawatankuasa taman yang mula hidup bermasyarakat... dia orang nak duduk lama di situ jadi kenalah buat macam itu... jadi aku dah kenallah sapa setiausaha, sapa bendahari... sapa AJK... kalau tak tengok nama saja dalam surat-surat yang dihantar... apa yang aku fikirkan sama lah yang mereka juga fikirkan tentang penduduk yang tak bercampur ni... ada yang buat bodoh, ada yang sombong, ada yang buat deek.., ada yang bergaduh dengan jiran sebelah menyebelah dan macam2 lagi feel... tapi aku hanya merantau di sini... menyusun strategi untuk masa akan datang... insya allah... aku akan mengangkat kaki bila tiba masanya... sebelum2 ini aktiviti yang mereka anjurkan aku tetap sertai jika berkelapangan... bagaimanalah jika mereka tahu aku dulu pernah pegang 16 jawatan di tempat asal aku dulu hahaha... setakat kerja Setiausaha tuu dah memang kerja aku... bergelumang dengan kerja-kerja untuk masyarakat... mungkin aku terlampau muda untuk bermula dulu jadi umur 30an dah berenti... jenuh dah... tapi aku bukan bosan...aku masih ambil tahu perkembangan di kampung... aku masih ada kroni2 yang setia yang memasang impian yang sama... aku akan kumpul balik orang2 kanan aku untuk bersama macam dulu... bila tiba masanya... tengah susun strategi lagi ni....