Isnin, Januari 04, 2010

DAAT@2010

Salam 2010... aku mulakan nukilan di tahun baru ini dengan satu kisah perbualan aku dengan dua orang rakan lama, kami bertiga sahaja termasuk aku di pejabat salah sorang kawan aku nun di hujung semenanjung Malaysia ini... kawan yang aku maksudkan ini agak veteran dan merupakan fasilitator aku masa memulakan tugas dulu kira macam cikgu jugaklah jadi perasaan hormat masih ada walau rangking aku lagi tinggi dari dia konon-kononyelah hehehe... dia merungut bos ditempatnya bertugas telah memetisejukkan dia, peranannya terhad dan lebih rendah dari pekerja-pekerja kontrak yang ada walaupun dia memang seorang senior yang betul-betul otaimer... dan merangkap orang nombor dua di opisnya itu.. jiwanya memberontak kerana sebagai seorang workaholic dia memerlukan ruang untuk dia bertindak lebih dari yang diarahkan untuk melontarkan ide-ide dan bertindak dengan lebih efisyen... sewajarnya begitulah.. tapi bos ini telah mencengkam dengan kuku besi... mungkin kerana takut dibayangi... mungkin.... itu hanya andaian aku...
Aku dan seorang lagi teman hanya mendengar rintihan jiwa tersebut... dan kerana perut pun keruk kerik kami pun melanjutkan perbualan kami di kedai makan kerana mataharipun dah mula condong ke barat... kami memutuskan perbualan di situ dan disambung dengan rancangan aku dengan temanku yang sorang lagi ini... dia seorang teman baikku di daerah terasing ini... tanpanya aku hampir tak ada sahabat karib di sini... kami merangcang beberapa aktiviti peningkatan diri pada tahun ini setelah berjaya mencapai beberapa kejayaan pada tahun lepas... aku terpaksa merahsiakan apa bendenya kerana aku masih dalm proses petapaan... bila lengkap barulah pakejnya lengkap dan aku akan melangkah kaki balik ke halaman aku dengan sempurna cewaahh... pada tahun ini kami bercadang memulakan main golf walaupun set dah lama ada, beli motosikal berkuasa besar dan bla-bla-bla macam-macam lagilah... kawan yang masih bersedih dengan tindakan bosnya menyampuk....
"wah seronoknya... bagaimana koa orang boleh telibat dengan benda-benda ni semua dan membahagikan masa dengan keluarga dan kerja".
Aku hanya berkata 'Kerja adalah sebahagian dari kehidupan... kita boleh mencapai banyak benda dalam masa yang sama walaupun masa kita memang banyak dihabiskan untuk kerja, kerja dan kerja..."
Kesimpulan yang aku nak katakan ialah di tahun di 2010 ini kita bukan sahaja lagi perlu setakat menanam azam di bulan Januari, dan membiarkan ia berlalu di bulan Febuari, dilupakan terus di Bulan Mac dan bulan-bulan seterusnya kita terus kosong...
Ambil sehelai kertas tuliskan impian anda pada tahun ini beserta strategi dan implikasi kewangan jika ada... nahhh kita sekarang perlu bertindak bukan lagi bermimpi... impian anda? Anda sendiri yang bermimpi dan laksanakan sekarang!!!