Ahad, Oktober 23, 2011

Power DAT@ Pelancaran Bulan Bahasa

Aku diminta oleh bos aku untuk mewakili beliau ke Majlis Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan Peringkat Negeri. Setibanya di sana seperti biasa, banyak muka yang aku tak kenali langsung, rata-ratanya ketua jabatan yang hadir pun aku tak pernah lihat, selainnya adalah pelajar-pelajar sekolah dan pelatih PLKN. Aku selesa begitu, bebas untuk bergerak dan ambil kedudukkan yang aku fikir strategik.Dalam majlis tersebut baru aku tahu bahawa bulan Oktober sememangnya merupakan bulan bahasa kebangsaan.




Antara lain pengisiaannya ialah Ucapan Pelancaran oleh Menteri Besar, Gimik Pelancaran, Persembahan Lagu Puisi, Deklamasi Sajak, Syair dan Gurindam. Memang menarik. Selepas persembahan tersebut satu Wacana Kecelaruan Penggunaan Bahasa oleh Ahli Panel yang banyak memberikan kesedaran tentang penggunaan tatabahasa yang betul baik dalam tulisan dan sebutan harian. Banyak yang boleh aku pelajari.




Selepas tamat majlis kami ketua-ketua jabtan atau wakil dijamu dengan menu yang hebat. Aku juga yang memang lapar tak keberatan untuk menjamu selera yang disediakan. Sambil-sambil menjamu selera itu, aku terfikir kenapakah setelah negara kita merdeka selama 54 tahun Bahasa Kebangsaan kita seperti masih dianggap lekeh oleh kita sendiri yang kononnya mengaku sebagai pejuang bangsa ... tetapi kesedapan ikan siakap tiga rasa yang aku jamah membantutkan jawapan yang dicari dan aku lihat tetamu yang lain juga asyik dengan hidangan masing-masing disulami bunyi sudu dan garpu masing-masing.